Runes of magic on kuukausimaksuton, kyseenalaisesti jopa ilmaiseksi kutsuttu online-roolipeli johon kuluvan rahan määrä todellisuudessa riippuu sellaisista tekijöistä kuin pelaajan oman egon koko. Pelin pelaamiseen tarvittavan clientin saa kyllä ilmaiseksi, eikä accon luonti tai hahmon kehitys pelissä maksa mitään. Runes of magic muistuttaa sisällöltään paljon World of Warcraftia.

Pelin ilmaisuus Muokkaa

Ilman rahapanosta aloittava saa varautua etenemään pelissä hitaasti. Käytännössä erittäin harvat peliä alunperinkin ilmaiseksi pelanneet pääsevät käsiksi sen kaikkeen sisältöön, kuten esimerkiksi uusimpiin instoihin ja tavaroihin. Tästä seuraa että heidän hahmonsa saattaa maksimitason 62 saavutettuaan olla heikompi kuin 20-tasoa alempi, tason 42 hyvin varustettu eli gearattu hahmo. Tämä saattaa aiheuttaa sen että suurehkolla, huonommin gearatun pelaajan varusteisiin mitenkään mahtumattomalla virtuaaliegolla varustetut pelaajat katsovat joutuneensa valitsemaan maksamisen ja pelin lopettamisen väliltä.

Luokittelu Muokkaa

Runes of magic kuuluu luokkaan MMORPG, massive multiplayer online role play game, eli massiivinen monen pelaajan verkkopeli. Tämä tarkoittaa sitä, että pelin pelaamiseen tarvitaan verkkoyhteys ja pelin julkaisijan, Frogsterin, ylläpitämät palvelimet ovat kaikille avoimia. Johtuen suurista nopeuseroista servereiden sijainnin mukaan esimerkiksi eurooppalaiset ja amerikkalaiset pelaavat kuitenkin käytännössä omilla palvelimillaan, ja joillekin kieliryhmille on olemassa omansa (ei kuitenkaan vielä suomalaisille).

Tämän lisäksi myös jako PVP- ja PVE-palvelimille jakaa pelaajia. PVP-palvelimella kuka tahansa voi hyökätä kenen tahansa kimppuun suhteellisen vapaasti ja joissain tapauksissa myös varastaa muutaman hänen tavaroistaan mikäli hyökkäyksen kohde on tarpeeksi taitamaton, eikä osaa pitää niistä huolta. PVE-palvelimella taas pärjäävät heikompihermoisetkin, sillä siellä toisen pelaajan kimppuun hyökkäämiseen täytyy kysyä kohteelta erillinen lupa eivätkä kenenkään tavarat tipu. PVE-palvelimet ovat huomattavasti suositumpia.

Pelin ominaisuudet Muokkaa

Pelissä kehitetään ja varusteiden avulla myös vahvistetaan yhtä tai useampaa hahmoa. Tärkeänä osana pelaamista on myös pidetty instansseja eli instoja. Ne ovat yleensä ryhmässä pelattavia, tapettavista perusvastustajista ja vahvemmista, erityislaatuisemmista bosseista koostuvia toiminta-kokonaisuuksia, jotka ovat vaativin pelaajien välisen yhteistyön muoto. Toisaalta pelin sinänsä kiitettävän monipuolisuuden takia myös muita vaihtoehtoja jää ainakin aloitusvaiheessa, joskin lopulta jokaisen hyvät varusteet tahtovan on tehtävä ainakin jonkin verran instoja.

Ennen aloittamista on pelaajan luotava itselleen avatar eli hahmo jolla hän pelin sisällä seikkailee. Hahmolle valitaan monia eri ominaisuuksia alkaen hiustenväristä pituuteen, painoon ja kasvoihin. Eniten käytännön merkitystä on sillä, minkä hahmoluokan pelaaja valitsee, ja valitseeko pelaaja hahmonsa roduksi ihmisen vai haltijan. Hahmoluokka määrää myöhemmin työnjaon ryhmissä toisten pelaajien kanssa, tai ainakin rajoittaa sitä voimakkaasti. Hahmoluokalla on - ikävä kyllä ja toivottavasti tahattomasti - myös valtava vaikutus pelaajien keskinäisiin voimanmittelyihin. Toiset hahmoluokat selviävät myös keskimäärin toisia paremmin ryhmätehtävistä yksin - omantasoisten tehtävien kanssa tämä vaatii tosin myös hyvää varustetasoa.

Sijainnilla on runes of magicissa keskeinen rooli. Peli alkaa ihmisille Pioneers Colonysta (uudisraivaajien siirtokunta) jossa Laif Cindai ohjaa uudet seikkailijat ilmoittautumaan Leightonin luo. Haltijat lähtevät liikkeelle kotisaareltaan, jolla aloittelevat haltijat myös harjoittelevat tasot 1-10. Saavutettuaan tason 10 haltijat ratsastavat saarensa toiseen päähän ja matkustavat ilmalaivalla maailmankaikkeuden keskuslinnoitukseen, Varanakseen. (Huomion arvoista aloittelevalle haltialle on, että ilmalaivan saapumispaikka linnassa kannattaa painaa huolella mieleen, sillä sen vierestä löytyvät usein kysytyt haltioiden hahmoluokkien druid ja warden ohjaajat.) Myös ihmiset saapuvat Varanakseen saman tasoisina, mutta he joutuvat ratsastamaan tai juoksemaan matkan sillä Varanasta ympäröivän seudun, Silverspringin, ja ihmisten harjoitusalueen Howling Mountainsin erottaa toisistaan vain kuljettavissa oleva sola. Tason 10 jälkeen ihmiset ja haltijat harjoittelevat samoilla alueilla.