PVP-palvelimella kuka tahansa voi hyökätä kenen tahansa kimppuun suhteellisen vapaasti ja joissain tapauksissa myös varastaa muutaman hänen tavaroistaan mikäli hyökkäyksen kohde on tarpeeksi taitamaton, eikä osaa pitää niistä huolta. Kerralla tippuu kaksi tavaraa, jotka voivat olla hahmon päällä olevia varusteita tai repussa olevia tavaroita. Todennäköisyys siihen että tavaroita tippuu, on kuitenkin niin pieni, että yleensä tapetuksi täytyy tulla monta kertaa jotta se tapahtuisi. Senkin jälkeen on vielä lukuisia keinoja suojata tärkeimmät tavaransa tippumiselta jos pelaaja on valpas ja muistaa käyttää niitä. Tapetuksi tulemisesta ei koidu pelaajien välisissä kahakoissa muita haittoja.

Suurimpana PVP-palvelimen riesana pidetäänkin sitä, että tapetuksi tuleminen lennättää pelaajan res-pisteelle, jonka sijainti ei välttämättä ole edullinen sen kannalta mitä hän oli tekemässä. Erityisesti pienitasoiset hahmot ovat helppoa riistaa jonka kuka tahansa voi tappaa pienellä vaivalla. Sen vuoksi hahmon kehittäminen on pienillä tasoilla hieman vaikeampaa PVP:llä, ja vaatii enemmän kärsivällisyyttä ja lukuisia takaisinjuoksemisia.

PK:ita voi kuitenkin vältellä tiettyyn rajaan asti jos heidät huomaa ennenkuin he huomaavat hahmon. Näin voi tehdä esimerkiksi vaihtamalla kanavaa vasemmasta yläreunasta siksi aikaa kun ohittaa paikan jossa PK metsästää, tai antamalla hänen tappaa hahmon yhdesti siten ettei hahmo voi tiputtaa hänelle mitään tärkeää ja juoksemalla sitten äkkiä takaisin ennenkuin tapetuksi tulemisen antama suoja katoaa. Näin saa tarvitessaan lyhyen ajan tehtävänsä palauttamiseen ennenkuin PK voi tappaa uudestaan.

PVE-palvelimella taas pärjäävät heikompihermoisetkin, sillä siellä toisen pelaajan kimppuun hyökkäämiseen täytyy kysyä kohteelta erillinen lupa eivätkä kenenkään tavarat tipu. Tästä seuraa kuitenkin lisäkustannuksia silloin, kun tippumattomat tavarat ovat sellaisia, joita ei voi siirtää pelaajalta toiselle ilman lisämaksua, johon PVP:llä on olemassa omat, ilmaiset keinonsa. PVE-palvelimien suurena etuna on pidetty myös sitä, että ne ovat aktiivisempia kuin PVP-palvelimet, jolloin partyhaku on helpompaa. PVE-palvelimien huippupelaajat ovat usein tästä syystä PVP-palvelimien huippupelaajia paremmin varustettuja, mutta köyhempien pelaajien tilanne lienee vaikeamman kaupanteon vuoksi hankalampi.

Palvelimien välillä ei voi siirtää omaisuutta eikä hahmoja, joten niiden keskinäiset talous- ja tasoerot eivät vaikuta pelaamiseen eivätkä pelaajien keskinäiseen paremmuusjärjestykseen. Ranking-listat ovat kullekin palvelimelle omat, eikä yleisiä ranking-listoja ole. Ainoa tapaus jossa PVP- ja PVE- palvelimien pelaajat voivat joutua vastakkain ovat PVP-areenat. Samalle areenalle osallistuvat yhtäaikaa kaikkien Euroopan palvelimien hahmot. Areenojen merkitys pelissä ei kuitenkaan ole suuri.

PK-trade eli valtaosa PVP-palvelimien kaupankäynnistä Muokkaa

Hahmonkehitys PVP-palvelimella on haastavampaa, mutta varusteiden ja modien osto helpompaa sillä jopa boundattuja varusteita voi siirtää pelaajalta toiselle PVP:ssä tapahtuvien tippumisten kautta. Ero ryöstösaaliseen on niinkutsutussa PK-tradessa se, että tiputtajalle maksetaan siitä että hän pudottaa tavaransa tahallaan. Tämä tapahtuu käytännössä sovitulla res pisteellä, eli pistellä jolle jokainen hahmo päätyy kuoltuaan. Res pisteellä maksajan on helppo tappaa pudottaja monta kertaa peräkkäin jos tavara ei tipukaan ensimmäisellä kerralla, sillä pudottaja ei joudu uudelleensyntymään kauas pudotuspaikasta tappojen välillä.

PK-traden huono puoli on siinä, että rahaa ja tavaraa ei pysty siirtämään yhtä aikaa. Jommallakummalla kaupan osapuolella tulisi siis olla takeita kauppakumppanin luotettavuudesta. Yksittäisen pelaajan luotettavuutta on kuitenkin vaikea selvittää, ja siksi luotettavuuden takeena toimii useimmiten kilta tai vanhempi tuttavuus. Tämän takia PVP-killat ovat tavallisesti tarkkoja kunniastaan ja kaupassa huijaaminen johtaakin lähes aina suoriin potkuihin jokaisesta kunnon killasta.

Seuraavaksi paras tae tuntemattoman pelaajan luotettavuudesta on hänen hahmoluokkiensa taso 62 tasolle hahmoluokkansa kehittänyt on käyttänyt hahmoonsa niin paljon aikaa, ettei hänen kannata vaarantaa sen mainetta. Tasokaton saavuttaneita scammereitakin löytyy, mutta suurin osa heistä on noin tasojen 30-50 välillä.

Tavaroiden suojaaminen PVP:llä Muokkaa

PVP-palvelimella varusteitaan voi suojata tippumasta item shopista ostettavilla sealeilla. Sealeja voi laittaa korkeintaan kahdeksaan hahmon kahdestatoista tai kolmestatoista varusteesta. On myös olemassa tippumattomia item shop -varusteita, jotka eivät kuitenkaan suojaa hahmoa hyökkäyksiltä. Näiden varusteiden etu on se, että uhraamalla osan puolustuksestaan voi saada kaikki varusteensa täysin tippumattomiksi.

Toinen tapa suojata kaikkia varusteitaan tippumiselta yhtäaikaa on vanha älä-ala-PKlle -kikka, eli alasti juoksentelu. Tämä tapahtuu painamalla equipment swap- nappulaa hahmoruudun oikeassa alakulmassa, jolloin päällolevat varusteet vaihtavat paikkaa toisen gearin kanssa. Swappaus perustuu siihen ettei toiselle gearille varatulla paikalla ole varusteita, tai ne ovat sellaisia joiden tippumisella ei ole väliä. Huonona puolena on se että näin menettää mahdollisuutensa vastustaa hyökkäystä, hyvänä taas se että häviämisestä ei seuraa mitään vakavaa. Swappaus on käytettävissä ainoastaan jos pelaaja on jo valinnut hahmolleen toisen hahmoluokan eli secondaryn.

Kolmantena vaihtoehtona voi tehdä kahdet varusteet joista toiset ovat tippumattomat ja toiset vahvemmat. Tällöin tippumattomia varusteitaan voi käyttää PVP:ssä ja kaikissa paikoissa joissa tapetuksi tulemisen riski on suuri, ja vahvempia varusteita instanceissa ja tehtävissä joissa voimaa tarvitaan enemmän. Varjopuolena on se että kahden gearin teko maksaa tietenkin kaksinkertaisesti.

Muiden tavaroiden suojaamiseen taas on olemassa kaksi keinoa. Toinen on yksinkertaisesti jättää ne kotiin tai pankkiin, ja toinen säilyttää niitä arcane transmutatorissa (aukeaa arkkukuvakkeesta reppuruudun alareunassa). Arcaneen ei kuitenkaan mahdu kuin 5 tavaraa kerralla, joten mitään ylimääräistä ei kannata kuljettaa mukanaan jollei tahdo sen tippuvan. Yleensä arcanen tila kannattaa jättää daily quest -itemeille, juomapulloille, buffiruuille ja muulle taisteluissa ja tehtävienteossa tarvittavalle, tippuvalle esineistölle. Boundatut questitemit eivät tiettävästi tipu (huomaa kuitenkin että tällaisia eivät ole kaikki itemit joissa lukee bound, vaan ainoastaan questeihin liittyvä esineistö).