FANDOM

1.Tankki ottaa aggrot eli houkuttelee bossin kimppuunsa jotta se ei iskisi partyn heikompiin jäseniin täydellä voimallaan.

  • Tähän tehtävään soveltuu ennenkaikkea knight tai alle 30 tasoisissa instoissa warden, joka pärjää tankkina muita mele-luokkia paremmin myös korkeampitasoisissa instoissa. Knightin ja wardenin ensisijainen soveltuvuus tankeiksi johtuu niiden aggroskilleistä.
  • Toisiksi paras tankki on knight-secondaryn omaava mele eli esimerkiski rogue/knight, scout/knight tai warrior/ knight, jotka voivat varusteiden tasosta riippuen olla jopa varsinaisia tankkiluokkia parempia tankkeja.
  • Lähtökohtaisesti tankiksi kannattaisikin laittaa parhaimman maksimi HP:n (health points), physical defencen (fyysinen kestokyky iskuja vastaan) ja hahmoluokan tason omaava hahmo. Ongelmaksi kuitenkin muodostuu usein se, ettei korkeimmat arvot omaava hahmo välttämättä pysty pitämään bossia kimpussaan, vaikka kestäisikin iskut parhaiten. Bossi hyökkää yleensä ensisijaisesti sen pelaajan kimppuun joka hyökkää bossiin hetkellisesti tai pitkäaikaisesti suurimmalla voimalla.
  • Aggroskillit eli bossin ärsyttämiseen tarkoitetut hahmoluokkakohtaiset taidot (löytyy esimerkiksi wardenilta ja knightiltä) muuttavat laskelmaa siten, että jonkin hahmon tekemään DPS:ssään (damage points) lisätään esimerkiksi 30% laskettaessa bossin seuraavaa kohdetta. Tämä ei kuitenkaan vaikuta todellisen DPS:sän määrään.
  • Riippuu siitä mikä bossi on kyseessä, kuinka usein aggro uudelleenlasketaan, ja siksi tankin on oltava hereillä ja mielellään tunnettava bossi ennestään, sillä bossi ei missään nimessä saisi hyökätä yllättäen eri kohteen kimppuun: muuten parantajat joutuvat herkästi vaikeuksiin työssään, eikä bossin uusi kohde välttämättä osaa varautua hyökkäykseen tai aina edes omaa edellytyksiä selvitä siitä hengissä.
  • Tankkimisessa pärjää myös oikein varustettu priest/warrior joka on erittäin poikkeuksellinen luokkayhdistelmä maagisten primary luokkien joukossa. Priest/warrioria eli battlemonkia lukuunottamatta kaikilla muilla maagisilla luokilla eli muilla priestyhdistelmillä, mageilla ja druideilla on mele-luokkia huomattavasti huonommat lähtökohdat tankkimiseen.

2. Parantaja yrittää pitää tankin ja partyn muiden jäsenten HP-pisteet korkealla parantamalla heitä.

  • Tähän tehtävään soveltuu yhtä hyvin joko druid tai priest joiden soveltuvuus parantajaksi on enemmän tilannesidonnaista kuin suoraan verrannollista.
  • Enemmän tietoa druidin tai priestin soveltuvuudesta parantajaksi erilaisissa tilanteissa löytyy artikkelista Parantajat

3. Lisäksi partyyn voi kuulua, ja yleensä täytyykin kuulua DPS:ssiä jotka hyökkäävät bossin kimppuun tankkia tehokkaammin ja huolehtivat siitä että homma edistyy riittävän nopeasti. '

  • Scout, rogue ja priest/warrior ovat bossin tappamisessa keskimäärin magea tehokkaampia - tai olivat ennenkuin mage sai valtavan boostin koska taktiikkoja skippailevien DPS-partyjen yleisyys aiheutti sen ettei magea heikompana DPS:ssänä tarvittu lainkaan
  • Partyyn täytyy useimmissa instoissa kuulua myös yksi mage, sillä magen etuna on se että se kykenee tappamaan useamman kohteen yhtäaikaa näitä nopeammin. Tämä on tarpeellista tilanteessa jossa partyn kimppuun hyökkää bossin lisäksi myös useita adeja eli sen auttajia, joita muut depsit eivät yksikohteisuutensa vuoksi saisi alas riittävän nopeasti.